Pécsi dzsámi

Pécsi dzsámi // Mosque of Pasha Qasim

A ma már csak Gyertyaszentelő Boldogasszony-templomként ismert korábbi mecset a 16. századi Oszmán-török kori Magyarországon épült. Hazánk vonatkozásában az egyik legismertebb és legnagyobb múltú Oszmán-török és iszlám építészeti stílusú műemlékről van szó, amely Pécs városának szimbólumaként is ismert. A dzsámit Gázi Kászim pasa hozatta létre, miután 1543-ban Pécs városa az Oszmánok irányítása alá került. Az impozáns épület már a saját korában is tekintélyt parancsolt, erről tanúskodik, hogy a kor egyik legnevesebb török utazója, Evlia Cselebi is igen elismerően szólt az épületről. A város a 17. század végén lett visszafoglalva az Oszmánoktól, majd a dzsámit megkapó jezsuita rend kezdett hozzá az épület katolikus templommá történő átalakításának.

The Downtown Candlemas Church of the Blessed Virgin Mary formerly known as the Mosque of Pasha Qasim (Turkish: Gazi Kasım Paşa Camii) is a Roman Catholic church in Pécs. It was built by Pasha Qasim the Victorious between 1543 and 1546. The Mosque of Pasha Qasim is one of the symbols of the city of Pécs, located in the city centre, on the main square (Széchenyi square). In 1660′s of Evliya Çelebi, the famous Turkish traveller wrote of the greatness of this building. The minaret of the mosque was demolished by the Jesuits. It is still one of the largest Ottoman Turkish buildings that remains in Hungary. It harbours the characteristics of Ottoman Turkish and Islamic architecture.